Plug-in hybride Ford Transit Custom voor schonere stad

0

De toegang tot steden wordt steeds strenger voor bedrijfswagens, in een poging om de lucht schoner te krijgen. Ford speelt hierop in en test de Transit Custom PHEV uit, een plug-in hybride met range-extender.

In Londen start momenteel een proef waarin een Ford-bestelwagen met schonere aandrijflijn wordt uitgetest en verbeterd. In 2019 kunnen we de uiteindelijke Transit Custom PHEV verwachten in de showrooms en op de weg. Dat is goed nieuws, want met deze bedrijfswagen kunnen de meeste stedelijke ritten op elektriciteit alleen (lees: zonder uitstoot van schadelijke gassen) afgelegd worden. 

Het bijzondere aan deze Ford Transit is dat ‘ie zowel een plug-in hybride is als een elektrische auto met range-extender. Laten we beginnen met dat laatste. De actieradius voor puur elektrisch rijden bedraagt ruim 50 km. Daarna schakelt de auto over op een andere aandrijfconfiguratie – dit hoeft echter niet op brandstof te zijn. Vaak zal een hulpmotortje nog een tijd de elektromotor opladen. Ford heeft voor deze functie de bekende en veel bekroonde 1.0 EcoBoost-motor uitgekozen. Deze is in de proefauto vooral actief tijdens lange ritten die tussen twee laadbeurten in gemaakt worden. 

Zoals gezegd kan de Transit Custom PHEV ook op brandstof rijden, zodat de totale actieradius op ruim 500 km komt te liggen. Omdat opladen aan een gewoon stopcontact mogelijk is spreken we van een plug-in hybride. Het accupakket bevindt zich trouwens onder de laadvloer, zodat de laadruimte niets aan inhoud inboet. 

Bijzonder is de toepassing van geo-fencing, een techniek waarbij de waargenomen locatie van invloed kan zijn op de instellingen van de auto. Zo kan bijvoorbeeld automatisch de puur elektrische aandrijving ingeschakeld worden zodra de bestelwagen een milieuzone inrijdt.

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterEmail this to someone
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *