Eerste meters met… de Ford Fiesta

0

Ook als je helemaal niks van auto’s weet dan ken je de Ford Fiesta. Het is een van de populairste auto’s in Europa en de naam Fiesta wordt al sinds de jaren ’70 door Ford gebruikt. Nu is er een nieuwe. Met die belangrijke auto rijden we de eerste kilometers, door het stoffige binnenland van Spanje.

Op het eerste gezicht lijkt er misschien niet zoveel veranderd aan de Ford Fiesta, maar kijk nog maar eens goed. Elk plaatwerkdeel is nieuw, maar je herkent het nieuwe model het makkelijkst aan de achterkant. De achterlichten zijn bij de zevende generatie naar beneden verhuisd, waarmee de Fiesta een veel serieuzere uitstraling heeft gekregen.

Als je instapt, dan zie je meteen de verschillen. Betere kunststoffen, een moderne vormgeving en (op sommige uitvoeringen) een gloednieuw infotainmentsysteem met 8 inch beeldscherm. De lay-out is zo logisch als die van een iPad en de bediening ook. Het scherm is prachtig, Ford loopt hiermee in een klap voorop in het compacte segment. Daarbij is de meerprijs van 900 euro gering en dan krijg je ook meteen het fantastisch klinkende B&O Play audiosysteem erbij. De zitruimte in de nieuwe Fiesta is voorin goed, achterin wat minder.

Niets te leren

Over hoe je een fijn rijdende auto bouwt hoef je ze bij Ford niks te leren. Dat heeft het merk in het verleden bewezen en dat doet het nu ook weer met de nieuwe Fiesta. Hij stuurt met een prettige tegendruk en laat zich met speels gemak door het glooiende landschap in Noord-Spanje sturen. De Fiesta rijdt als een auto van een segment hoger. Niet alleen door het steengoede onderstel en de fijne besturing, maar ook omdat ‘ie erg stil is en een fijne 1.5 TDCi dieselmotor heeft. Die klinkt bijna nooit als een diesel en is met 120 pk krachtig genoeg om vlotte prestaties neer te zetten. In de uitgebreide test die we volgende week publiceren komt de 1.0 Ecoboost benzinemotor aan bod.

De voorlopige conclusie luidt: de nieuwe Fiesta heeft alles in huis om de verwachtingen die aan zijn bekende naam kleven waar te maken.

Lees ook de uitgebreide test van de Ford Fiesta.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *